Celem programu „Mój Prąd” jest zwiększenie produkcji energii elektrycznej z mikroinstlacji fotowoltaicznych lub wzrost autokonsumpcji wytworzonej energii elektrycznej poprzez jej magazynowanie oraz zwiększanie efektywności zarządzania energią elektryczną.

Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji. Wnioskodawca musi rozliczać się w systemie net-billingu lub zadeklarować przejście na ten system. Wnioski o dofinansowanie można składać do 22.12.2023 r. Podpisywanie umów i wydatkowanie środków następować będzie do końca 2024 r. Okres kwalifikowalności kosztów ustalono od dnia 1.02.2020 r. do dnia zakończenia przedsięwzięcia, czyli przyłączenia i opłacenia mikroinstlacji fotowoltaicznej i wszystkich pozostałych urządzeń wskazanych we wniosku o dofinansowanie.

Kto może wnioskować o dofinansowanie?

Wnioskodawcami są osoby fizyczne wytwarzające energię elektryczną na własne potrzeby, które mają zawartą umowę kompleksową/ umowę sprzedaży energii elektrycznej, regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji.

Wnioskować o dofinansowanie mogą:

  1. wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billingu, którzy dotychczas nie korzystali z dofinansowania do mikroinstlacji fotowoltaicznej;
  2. wnioskodawcy rozliczający się w systemie opustów tzw. net-meteringu, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania pod warunkiem przejścia na system rozliczania net-billingu;
  3. wnioskodawcy, którzy otrzymali dofinansowanie ze środków publicznych (z programu takich jak Mój Prąd, Czyste powietrze, programy gminne), pod warunkiem, że instalacja:
    1. została zgłoszona do przyłączenia do dnia 31.03.2022 r. (w okresie obowiązywania rozliczenia w systemie net-meteringu ale zmieniono go na net-billing),
    2. została zgłoszona do przyłączenia od dnia 1.04.2022 r.

Warunkiem jest to, że mikroinstalacja została przyłączona i opłacona w okresie kwalifikowalności kosztów czyli od 1.02.2020 r.. oraz do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie.

Rodzaje przedsięwzięć podlegających dofinansowaniu

Dofinansowaniu w ramach programu „Mój prąd” podlegają:

  1. zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznych o mocy od 2kW do 10 kW, służących na potrzeby istniejących budynków mieszkalnych.

Dofinansowaniu nie podlegają przedsięwzięcia polegające na zwiększeniu mocy istniejącej już instalacji fotowoltaicznej, na którą otrzymano dotację w ramach Programu „Mój Prąd”.

  1. Zakup i montaż magazynów ciepła: zasobnik c.w.u. zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, zasobnik c.w.u. z grzałką elektryczną, bufory ciepła zasilane przez pompę ciepła lub kocioł elektryczny, bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory ciepła z zasobnikiem c.w.u. stanowiące jedno kompletne urządzenie, pompy ciepła typu powietrze/woda tj. pompa ciepła do c.w.u. + zasobnik c.w.u. lub pompa ciepła do c.w.u. ze zintegrowanym zasobnikiem.

Minimalna pojemność magazynu ciepła powinna wynosić 20 litrów. Dofinansowaniu nie podlegają urządzenia magazynujące ciepło, które nie wpływają na wzrost autokonsumpcji energii wytworzonej przez mikroinstlację np. zasobnik c.w.u. lub/i bufor ciepła zasilany przez kocioł na paliwo stałe, kocioł gazowy.

  1. Zakup i montaż magazynów energii elektrycznej o pojemności co najmniej 2kWh.
  2. Zakup i montaż systemów zarządzania energią HEMS/EMS
  3. Zakup i montaż kolektorów słonecznych
  4. Zakup i montaż urządzeń grzewczych- pomp ciepła: pompa ciepła powietrze/woda, pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej, pompa ciepła powietrze/powietrze, gruntowa pompa ciepła o podwyższonej efektywności energetycznej.

Wysokość dofinansowania

Wysokość dofinansowania wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych ale nie więcej niż:

  1. Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
  2. Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
    1. 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
    2. 3 000,00 zł (grupa 3.1 Wnioskodawców).
  3. Urządzenia dodatkowe:
    1. Magazyn ciepła / urządzenie grzewcze:
      1. Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
      2. Gruntowe pompy ciepła - pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
      3. Pompa ciepła powietrze /woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
      4. Pompa ciepła powietrze /woda: 12 600,00 zł;
      5. Pompy ciepła typu powietrze /powietrze: 4 400,00 zł
    2. Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
    3. System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
    4. Kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł

Rozpatrywanie wniosków i uzyskiwanie informacji na temat programu

Wnioski rozpatrywane są przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przewidywany termin rozpatrzenia wynosi 90 dni. Okres trwałości przedsięwzięcia wynosi 5 lat od dnia wypłaty dofinansowania. W ciągu tego czasu może się odbyć kontrola pracowników funduszu, mająca na celu sprawdzenie czy są zamontowane i eksploatowane urządzenia, które podlegały dofinansowaniu.

Więcej informacji na temat programu uzyskać można na stronie www.mojprad.gov.pl, drogą mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie pod numerem tel. 22 45 90 800 w godzinach 7:30-15:30.

 

Dominika Jałocha