W 2016 r. zrealizowaliśmy zadanie współfinansowane ze środków WFOSiGW w Lublinie pt. ,,Ochrona bioróżnorodności w ramach edukacji ekologicznej na ścieżce dydaktycznej EKOTRASA”. W ramach zadania zakupiliśmy pomoce mające na celu wspieranie bioróżnorodności takie jak: budki lęgowe dla ptaków, karmniki i poidełka, karmnik dla wiewiórek, kompostownik oraz domek dla owadów pożytecznych. Zakupiliśmy również pomoce dydaktyczne: słupki interaktywne z nazwami drzew (światowidy) oraz nagrody książkowe dla uczestników zajęć edukacyjnych.

  Zostały wydane publikacje:

  • broszura ,,Ekotrasa - skarbnicą bioróżnorodnośći”, w której została opisana ścieżka dydaktyczna wraz z przykładami bioróżnorodności oraz działania edukacyjne podejmowane w LODR w Końskowoli ;
  • ulotka informacyjna ,,Ekotrasa”,  w której opisane zostały pokrótce obiekty dydaktyczne oraz oferta edukacyjna Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Końskowoli.
W trakcie trwania zadania odbywały się zajęcia edukacyjne na temat bioróżnorodności i ochrony środowiska naturalnego, w ramach których przeprowadzano pogadanki z użyciem prezentacji multimedialnych. Łącznie w warsztatach edukacyjnych w okresie od 06.05.2016 r. do 27.10.2016 r. wzięło udział 390 uczniów. Uczestnicy zajęć w sali szkoleniowej wykorzystywali pomoce dydaktyczne zakupione dzięki wsparciu WFOŚiGW w Lublinie w poprzednich latach (puzzle edukacyjne, tablice magnetyczne z nazwami roślin i zwierząt, lupy, modele energii odnawialnej) oraz nasiona roślin, brykiety z wierzby energetycznej. Zajęcia terenowe polegały na rozpoznawaniu gatunków roślin w ogrodzie biosurowcowym oraz gatunków drzew na  terenie ścieżki dydaktycznej Ekotrasa. Swoją rolę spełniały tutaj pomoce dydaktyczne - słupki interaktywne z nazwami drzew (światowidy).  Zawierają one ilustracje drzew, ich liści oraz owoców na drewnianych sześcianach. Zadaniem uczniów było dopasowanie do siebie w odpowiednim ułożeniu pasujących do siebie elementów morfologii drzew. Edukacji w tematyce bioróżnorodności sprzyja  również zakupiony domek dla owadów pożytecznych, dzięki któremu można prowadzić obserwację różnych gatunków owadów. Na zajęciach terenowych uczniowie obserwowali różnorodność wśród ptaków, czemu sprzyjają zamontowane na drzewach karmniki i budki lęgowe oraz karmnik dla wiewiórek.  Drzewa i krzewy oraz gatunki roślin w ogrodzie biosurowcowym są dodatkowo oznaczone etykietami z nazwą rośliny ( w przypadku drzew i krzewów jest to szczegółowy opis gatunku). Ponadto uczestnicy brali udział w interaktywnych grach terenowych, zwiedzali pasiekę oraz sad doświadczalny. Mieli okazję zapoznać się z różnorodnością gatunków tych rodzimych, jak i mniej znanych w sadzie doświadczalnym oraz wysłuchać pogadanki na temat życia rodziny pszczelej w pasiece hodowlanej ,,Pożóg’. Bioróżnorodność była tematem przewodnim wszystkich zajęć, a dzięki zakupionym pomocom uczestnicy zajęć mogli prowadzić obserwacje w terenie. Integralną częścią wszystkich zajęć były konkursy przyrodnicze dotyczące bioróżnorodności, w których uczestnicy byli nagradzani przyrodniczymi książkami.