Zmiany w zakresie sprzedaży bezpośredniej

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzi w życie Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ta ma na celu umożliwienie tzw. sprzedaży bezpośredniej, czyli ułatwia konsumentom zakup żywnościowych produktów przetworzonych (masło, sery, dżemy, oleje itp.) bezpośrednio od rolników, którzy je wyprodukowali z własnych upraw, hodowli czy chowu.

 

Nowelizacja wprowadza zmiany do pięciu ustaw:

  • Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
  • Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
  • Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
  • Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej.

 

Wprowadzone zmiany:  

  1. Wprowadzenie możliwości opodatkowania przychodów ze sprzedaży produktów w formie uproszczonej ( ryczałt przy zastosowaniu stawki 2%  przychodów)
  2. Warunkiem rozliczenia ryczałtowego będzie prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz sprzedawanie produktów wyłącznie w miejscu ich wytworzenia czyli w gospodarstwie lub na targowiskach. (Zgodnie z Ustawą z dnia 9.04.2015 r. przez targowiska rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach).
  3. W myśl Ustawy z dnia 9.04.2015 r.  przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnych charakterze.
  4. Zgodnie z ww. Ustawą sprzedaż nie może być dokonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dnia 26.10.2015 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. poz. 1703).

Rozporządzenie to wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. uchylając w tym dniu obecnie obowiązujące  w tym zakresie przepisy tj. rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. z 2007 r. Nr 5, poz. 38).

 

Najważniejsze zmiany:

  1. rozszerzenie katalogu produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszczonych do sprzedaży bezpośredniej o siarę, mrożone tusze drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych, skórowane tusze grubej zwierzyny łownej, patroszone tusze drobnej zwierzyny łownej, podroby drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych, ślimaka lądowego z gatunku Cornu aspersum maxima (ślimaka wielkiego szarego);
  2. wprowadzenie możliwości sprzedaży bezpośredniej jaj z gospodarstwa;
  3. w zakresie limitów wielkości produkcji, np. podwyższenie limitów dla tusz gęsi z 50 na 500 sztuk tygodniowo, określenie limitów dla produktów, dla których dotychczas ich nie ustanowiono (z wyłączeniem produktów pszczelich nieprzetworzonych, produktów rybołówstwa), tj. dla tusz zwierząt łownych i żywych ślimaków lądowych, określenie limitów dla nowododanych produktów pochodzenia zwierzęcego, tj. siary;
  4. wprowadzenie możliwości przekroczenia wielkości sprzedaży bezpośredniej przez podmiot w danym tygodniu, pod warunkiem uzyskania zgody właściwego powiatowego lekarza weterynarii oraz zachowania rocznego limitu sprzedaży;
  5. określenie minimalnych wymagań higienicznych dla sprzedaży żywności pochodzenia zwierzęcego z obiektów lub urządzeń ruchomych lub tymczasowych, w tym urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności (np. mlekomatów);
  6. zniesienie, pod pewnymi warunkami, ograniczenia dotyczącego obszaru sprzedaży bezpośredniej w przypadku sprzedaży podczas wystaw, festynów, targów oraz kiermaszy organizowanych w celu promocji tych produktów, tj. wprowadzenie możliwości sprzedaży podczas takich imprez na terytorium całego kraju;
  7. wprowadzenie możliwości tzw. „sprzedaży zbiorczej”, tj. sprzedaży przez podmiot prowadzący sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych przez inny podmiot prowadzący taką działalność w tym samym powiecie, podczas wystaw, festynów, targów oraz kiermaszy organizowanych w celu promocji tych produktów;
  8. uproszczenie i usystematyzowanie brzmienia przepisów i poprawa ich czytelności.

 

PRZEPISY PRAWNE

Stan obecny dotyczący dostaw bezpośrednich produktów pochodzenia roślinnego, sprzedaży bezpośredniej produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, działalności marginalnej lokalnej i ograniczonej.

Akty prawne wspólnotowe:

  • Rozporządzenie WE nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r.  ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności;
  • Rozporządzenie WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych;
  • Rozporządzenie Rady WE nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego
  • Rozporządzenie WE nr 854/2004 parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego;
  • Rozporządzenie WE nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt;
  • Rozporządzenie Rady WE nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz ich powierzchni zmieniającego dyrektywę Rady 91/414/EWG;
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 470/2009 z dnia 6 maja 2009 r. ustanawiające wspólnotowe procedury określania maksymalnych limitów pozostałości substancji farmakologicznie czynnych środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG nr 2377/90 oraz zmieniające Dyrektywę 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie WE nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji UE nr 37/210 z dnia  22.12.2009 r. w sprawie substancji farmakologicznie czynnych i ich klasyfikacji w odniesieniu do maksymalnych limitów pozostałości w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego.

 

Akty prawne krajowe:

  • Ustawa z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego;
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 15 grudnia 2006 r. W sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej;
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dn. 29 maja 2007 r. W sprawie wzorów dokumentów dotyczących rejestracji i zatwierdzania zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność podlegających urzędowej kontroli Inspekcji Sanitarnej;
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych;
  • Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 lipca 2007 r. w sprawie ogólnych odstępstw od wymagań higienicznych w zakładach produkujących żywność tradycyjną pochodzenia zwierzęcego.
  • Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 kwietnia 2013 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt technologiczny zakładu, w którym ma być prowadzona działalność w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego;
  • Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 roku w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.

 

SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA

Dostawy bezpośrednie

W myśl Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych, dostawy bezpośrednie mogą obejmować produkty produkcji pierwotnej pochodzenia roślinnego. Wyłącznie z własnej produkcji lub hodowli.

Są to:

  • zboża,
  • owoce,
  • warzywa,
  • zioła,
  • grzyby uprawne,
  • oraz osobiście zebrane zioła i runo leśne,
  • postać suszona i kiszona w całości.

Dostawy są dostarczane bezpośrednio przez producentów, którzy dostarczają małe ilości środków spożywczych do konsumentów finalnych lub do zakładów detalicznych zaopatrujących konsumentów finalnych. Wielkości obrotu nie mogą wykraczać ponad ilość produkcji pierwotnej wytworzonej w gospodarstwie, którego producent jest właścicielem oraz samodzielnych zbiorów ziół i runa leśnego. Działalność w ramach dostaw bezpośrednich może być prowadzona na obszarze województwa, na którym prowadzona jest produkcja pierwotna oraz na obszarze przyległych województw. Jeżeli działalność jest prowadzona na terenie kilku powiatów, państwowy powiatowy inspektor sanitarny właściwy dla miejsca prowadzenia produkcji pierwotnej powiadamia państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych właściwych ze względu na prowadzenie dostaw bezpośrednich o wpisie do rejestru działalności w zakresie dostaw bezpośrednich. Producent zobowiązany jest do przestrzegania zasad higieny i prowadzenia dokumentacji zgodnie z załącznikiem I rozporządzenia 852/2004. Należy udostępniać organowi urzędowej kontroli żywności lub zakładowi detalicznemu, na ich żądanie pisemnych oświadczeń o stosowanych środkach ochrony roślin, występowaniu szkodników lub chorób, które mogą zagrozić bezpieczeństwu produktów pochodzenia roślinnego. Stosowane urządzenia, sprzęt, wyposażenie i narzędzia, które mogą się znaleźć w kontakcie z żywnością powinny być w dobrym stanie technicznym i higienicznym, zgodnym z wymaganiami zdrowotnymi oraz czyszczone i dezynfekowane odpowiednimi środkami i z odpowiednią częstotliwością.

W Polsce organami urzędowej kontroli żywności są: Państwowa Inspekcja Sanitarna  (żywność pochodzenia niezwierzęcego, a także produkty pochodzenia zwierzęcego znajdujące się w handlu detalicznym), Inspekcja Weterynaryjna (żywność pochodzenia zwierzęcego), Produkcja pierwotna produktów pochodzenia zwierzęcego oraz pasz dla zwierząt znajduje się pod nadzorem tejże inspekcji.

Oprócz produkcji pierwotnej pochodzenia roślinnego, produkcja pierwotna obejmuje:

  • produkcję, utrzymywanie i hodowlę zwierząt służących do produkcji żywności w gospodarstwie i wszelką działalność z tym związaną; transport zwierząt, z których pozyskuje się żywność w celu umieszczania na rynku, do rzeźni albo transport zwierząt między gospodarstwami,
  • produkcję, przetrzymywanie i hodowlę ślimaków w gospodarstwie i ich transport do zakładu przetwórczego lub na rynek,
  • dojenie i składowanie mleka w gospodarstwie,
  • produkcję i zbieranie jaj w pomieszczeniach producenta, z wyłączeniem pakowania,
  • poławianie ryb, postępowanie z produktami rybołówstwa (bez znaczącej zmiany ich charakteru) na pokładzie łodzi (z wyjątkiem statków mroźni i przetwórni) i ich transport do pierwszego zakładu na lądzie (włącznie z rynkami hurtowymi). Obejmuje to również połów i transport ryb złowionych w wodach słodkich (rzekach, jeziorach),
  • produkcję, utrzymanie, hodowlę i odławianie ryb w gospodarstwach zajmujących się akwakulturą oraz ich transport,
  • produkcję, utrzymywanie, hodowlę i odławianie mięczaków dwuskorupowych i ich transport do zakładu wysyłki lub oczyszczania,
  • polowanie, zabijanie i patroszenie dzikich zwierząt łownych oraz transport zwierząt łownych do zakładu wysyłki lub oczyszczania.

W celu przygotowania produktów do sprzedaży dopuszczalne jest: mycie warzyw, usuwanie liści, suszenie nasion, sortowanie. Zabiegi te mogą być wykonywane wyłącznie przy użyciu wody pitnej.

Prowadząc sprzedaż bezpośrednią produktów pochodzenia zwierzęcego muszą być spełnione warunki weterynaryjne:

  • wyizolowane miejsce składowania środków dezynfekcji, oraz ich odpowiednia ilość, maty dezynfekcyjne,
  • wydzielone miejsce do składowania obornika,
  • odzież i obuwie używane wyłącznie przy czynnościach gospodarskich,

Budynki inwentarskie muszą być zabezpieczone przez dostępem zwierząt niepożądanych. Należy zapewniać odpowiednią czystość budynków oraz zwierząt. Dbać o higienę osobistą.

Aby zarejestrować działalność w zakresie dostaw bezpośrednich należy złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów, składa się co najmniej 30 dni przed rozpoczęciem planowanej działalności. Wniosek składa się w formie pisemnej. W przydatku nie zarejestrowania działalności Wojewódzki Państwowy Inspektor Sanitarny wymierza karę pieniężną.

W ramach sprzedaży bezpośredniej możliwa jest produkcja i sprzedaż:

  • niewielkich ilości tuszek drobiowych i tuszek zajęczaków (zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka np. królików, zajęcy, nutrii), poddanych ubojowi w gospodarstwie,
  • niewielkich ilości mięsa zwierząt łownych,
  • żywych produktów rybołówstwa albo poddanych schłodzeniu lub uśmierceniu, wykrwawieniu, patroszeniu, odgławianiu lub usuwaniu płetw,
  • surowców pochodzenia zwierzęcego (surowe mleko, surowa śmietana, jaja konsumpcyjne, produkty pszczele nieprzetworzone: miód, pyłek pszczeli, pierzga, mleczki pszczele),
  • żywych ślimaków lądowych.

 

 

Limity żywności zbywanej w ramach sprzedaży bezpośredniej:

Mleko surowe i śmietana surowa (mleko które nie zostało podgrzane do temperatury powyżej 40°C)

Maksymalny limit sprzedaży:

• 1000 l/tydzień - mleko

• 500 l/tydzień - śmietana

Temperatura podczas transportu i sprzedaży nie może przekraczać 6°C.

 

Jaja

Limit sprzedaży wynosi:

od 350 do 2450 sztuk jaj tygodniowo

Jaja muszą być czyste, suche, bez obcych zapachów, zabezpieczone przed wstrząsami i słońcem.

Mleko, śmietanę i jaja sprzedaje się do opakowań własnych konsumentów.

 

Mięso drobiowe

Jeżeli roczna produkcja w gospodarstwie nie przekracza:

2.500 sztuk indyków lub gęsi

10.000 sztuk pozostałego drobiu

Możliwy jest ubój drobiu w gospodarstwie przy zachowaniu dobrostanu i wymogów związanych ze zdrowiem ptaków.

 

Maksymalna wielkość sprzedaży:

• 50 szt./tydzień tuszek indyków lub gęsi

• 200 szt./tydzień tuszek pozostałego drobiu

Temperatura tuszek podczas transportu i sprzedaży nie może przekraczać 4°C.

 

Mięso zajęczaków

Możliwy ubój w gospodarstwie przy zachowaniu dobrostanu i przepisów dot. zdrowia zwierząt.

Maksymalna wielkość sprzedaży:

• 100 sztuk tuszek zajęczaków tygodniowo

• Temperatura tuszek podczas transportu i sprzedaży nie może przekraczać 4°C.

Nie określono szczegółowych wymagań dla produktów pszczelich nieprzetworzonych, niemniej jednak przy ich przechowywaniu i sprzedaży należy zachować zasady dobrej praktyki pasiecznej.

Formy sprzedaży:

  • targowisko rolne,
  • sprzedaż ,,przy drzwiach”,
  • sprzedaż internetowa,
  • ,,zbieraj sam’’,
  • sprzedaż ,,od drzwi do drzwi’’,
  • sprzedaż przy drodze,
  • sprzedaż ze straganu/ sklepiku poza gospodarstwem,
  • sprzedaż ze straganu/ sklepiku przy gospodarstwie,
  • sprzedaż ,,od rolnika do rolnika’’.

Sprzedaż bezpośrednia może być prowadzona na obszarze województwa, na obszarze, którego jest prowadzona produkcja lub na obszarze sąsiadujących województw. Jeżeli prowadzący sprzedaż bezpośrednią zamierza sprzedawać wyprodukowane przez siebie surowce lub produkty na obszarze innego powiatu, zobowiązany jest poinformować o tym właściwego ze względu na miejsce sprzedaży powiatowego lekarza weterynarii, w terminie siedmiu dni przed dniem rozpoczęcia tej sprzedaży.

W przypadku prowadzenia sprzedaży produktów pochodzenia zwierzęcego rejestracja odbywa się w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności w formie pisemnej decyzji administracyjnej. Do wniosku o rejestrację zakładu, w którym ma być prowadzona produkcja mięsa z drobiu i zajęczaków poddawanych ubojowi w gospodarstwie, sprzedaż produktów rybołówstwa, sprzedaż jaj konsumpcyjnych, produktów pszczelich należy załączyć projekt technologiczny zakładu w formie opisowej. We wniosku należy powiadomić powiatowego lekarza weterynarii o zakresie i wielkości produkcji oraz rodzaju produktów pochodzenia zwierzęcego, które mają być produkowane w zakładzie. Projekt musi być zgodny z wymaganiami Rozporządzenia. Gdy wniosek jest kompletny powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję administracyjną o wpisie do właściwego rejestru nadając zakładowi weterynaryjny numer identyfikacyjny. Rozpoczęcie prowadzenia działalności jest możliwe dopiero po otrzymaniu decyzji od powiatowego lekarza weterynarii.

Budynki i pomieszczenia muszą spełniać wymagania Dobrej Praktyki Higienicznej (GHP), Dobrej Praktyki Produkcyjnej (GMP), zasad systemu HACCP.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami rolnicy mogą sprzedawać bez rejestrowania działalności gospodarczej i płacenia podatku dochodowego nieprzetworzone produkty roślinne i zwierzęce.

Limity wynikające z Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej i Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych nie wpływają na klasyfikację wykonywanej działalności do działalności rolniczej czy gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej są zwolnione z podatku VAT.

Rolnicy mogą także wybrać formę zryczałtowanego zwrotu podatku VAT polegającą na uproszczonym rozliczaniu podatku VAT od sprzedaży produktów rolnych. Wtedy są zwolnieni z prowadzenia ewidencji sprzedaży, wystawiania faktur, składania deklaracji VAT, dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Kwota ryczałtu jest wypłacana rolnikowi przez nabywcę produktów rolnych. Nabywca produktów rolnych – podatnik podatku VAT – wypłacony rolnikowi ryczałt podatkowy rozlicza z urzędem skarbowym.

 

PRZETWÓRSTWO, DZIAŁALNOŚĆ MLO

 

Działalność marginalna, lokalna, ograniczona.

Obejmuje: produkty mleczne, obrobione lub przetworzone produkty rybołówstwa, surowe wyroby mięsne, mięso mielone, produkty mięsne, w tym gotowe posiłki (potrawy) wyprodukowane z mięsa. Możliwy jest również rozbiór i sprzedaż świeżego mięsa wołowego, wieprzowego, baraniego, koziego, końskiego, drobiowego lub zajęczaków, zwierząt łownych oraz zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych.

Zniesiono limit w odniesieniu do produkcji i sprzedaży konsumentowi końcowemu w miejscu produkcji. Określono limity sprzedaży do zakładów detalicznych (w tym własnych sklepów firmowych):

  • 1 t/tydzień – mięso ,,czerwone’’ wraz z surowymi wyrobami mięsnymi i mięsem mielonym,
  • 0,5 t/tydzień – mięso drobiowe i zajęczaków wraz z surowymi wyrobami mięsnymi i mięsem mielonym,
  • 1,5 t/tydzień – produkty mięsne,
  • 0,3 t/tydzień – produkty mleczne,
  • 0,15 t/tydzień – produkty rybołówstwa

Wymogi higieniczne i weterynaryjne dla tego rodzaju działalności zostały opisane w aktach prawnych wspólnotowych oraz krajowych, są traktowane w sposób elastyczny w zależności od potrzeb.

Działalność można uznać za marginalną, lokalną i ograniczoną jeżeli zakład prowadzi sprzedaż określonych produktów pochodzenia zwierzęcego konsumentowi końcowemu oraz dostawy tych produktów do innych zakładów prowadzących handel detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego (np. sklepów detalicznych, restauracji czy stołówek). Prowadzenie dostaw w przypadku tego rodzaju działalności ma charakter obligatoryjny.

W ramach działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej zniesiony został limit w odniesieniu do produktów produkowanych i sprzedawanych konsumentom końcowym na miejscu. Jako limit wprowadzono ograniczenia jedynie w odniesieniu do dostaw do innych zakładów detalicznych (w tym należących do tego samego podmiotu), zaopatrujących konsumentów końcowych. Sprzedawać można na obszarze województwa oraz powiatów przyległych do tego województwa.

Jeżeli zakład prowadzi więcej niż jeden z możliwych rodzajów działalności, suma wielkości dostaw wszystkich rodzajów produktów nie może przekroczyć najwyższego limitu przewidzianego dla jednego z rodzajów produktów produkowanych w tym zakładzie. Świeże mięso, w tym tusze, półtusze, ćwierćtusze czy elementy mięsne, przeznaczone do obróbki lub przetwarzania w ramach tego rodzaju działalności nie mogą pochodzić z produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny.

Przed rozpoczęciem budowy lub przebudowy istniejących budynków Właściciel jest zobligowany do przesłania wraz z wnioskiem projektu technologicznego (uproszczonego), do właściwego Powiatowego Lekarza Weterynarii.

Część opisowa projektu technologicznego powinna zawierać:

  • określenie rodzaju działalności, z uwzględnieniem rodzaju surowców oraz rodzaju produktów pochodzenia zwierzęcego, które będą produkowane w zakładzie,
  • dane dotyczące maksymalnej tygodniowej zdolności produkcyjnej zakładu,
  • określenie systemu dostawy wody,
  • opis sposobu przechowywania odpadów i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego,
  • wskazanie planowanej lokalizacji zakładu;

Część graficzna projektu technologicznego (skala 1:100) powinna przedstawiać:

  • rzuty poziome kondygnacji zakładu, z zaznaczeniem poszczególnych pomieszczeń i ich funkcji,
  • miejsca, w których odbywają się poszczególne etapy produkcji,
  • wyposażenie pomieszczeń produkcyjnych z uwzględnieniem punktów poboru wody,
  • wyróżnienie stref o różnym stopniu ryzyka mikrobiologicznego,
  • zaznaczenie dróg przemieszczania produkowanej żywności od przyjęcia surowców do wysyłki produktów gotowych.

Powiatowy Lekarz Weterynarii na drodze administracyjnej zatwierdza przedłożony projekt technologiczny w ciągu 30 dni, od dnia jego złożenia. Po uzyskaniu przez podmiot decyzji administracyjnej zatwierdzającej projekt technologiczny zakładu, w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności, podmiot musi złożyć pisemny wniosek o wpis do rejestru zakładów do powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na planowane miejsce prowadzenia tej działalności.

Podmiot ma obowiązek znakowania żywności, którą wytworzy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych, Ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych oraz Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.