Nabór wniosków trwa od dnia 28 lutego do dnia 28 kwietnia 2022 roku

Od dnia 28 lutego 2022 roku do dnia 28 kwietnia 2022 roku będzie trwał nabór wniosków o przyznanie pomocy na operacje związane z podejmowaniem działalności gospodarczej na obszarach wiejskich w ramach poddziałania 6.2 „Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich (nie ASF).

 Pomoc udzielana jest w formie premii w wysokości:

 - 150 tys. zł w przypadku samozatrudnienia.

 - 200 tys. zł w przypadku utworzenia co najmniej dwóch miejsc pracy (wliczając samozatrudnienie).

- 250 tys. zł w przypadku utworzenia co najmniej trzech miejsc pracy (wliczając samozatrudnienie).

Premia będzie wypłacana w dwóch ratach:

I rata - w wysokości 80% premii - po spełnieniu przez beneficjenta, w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy, warunków z zastrzeżeniem, których została wydana ww. decyzja;

II rata - w wysokości 20% premii - po realizacji biznesplanu, jednak nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy i nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025 r.

Kto może się ubiegać o pomoc?

Osoba fizyczna ubiegająca się o przyznanie pomocy w ramach tego poddziałania musi spełniać podstawowe warunki:

  1. jest obywatelem państwa członkowskiego UE,
  2. ma ukończone 18 lat w momencie składania wniosku,
  3. podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, nieprzerwanie od 12 miesięcy jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik rolnika,
  4. jest beneficjentem lub małżonkiem beneficjenta poddziałania „Płatności na rzecz rolników kwalifikujących się do systemu dla małych gospodarstw, którzy trwale przekazali swoje gospodarstwo innemu rolnikowi” objętego Programem.

Pomoc może zostać przyznana, jeśli gospodarstwo rolne osoby fizycznej zlokalizowane jest na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w miejscowości położonej na obszarze:

   - gminy wiejskiej lub,

  -  gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców,     lub

 -  gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców.

Pomoc zostaje przyznana w zakresie:

  1. podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej po raz pierwszy,
  2. podejmowania pozarolniczej działalności gospodarczej ponownie, po upływie co najmniej 24 miesięcy od jej zawieszenia lub zakończenia, które poprzedzają dzień złożenia wniosku,
  3. rozszerzenia pozarolniczej działalności gospodarczej o nowy rodzaj działalności określony kodem PKD podejmowany po raz pierwszy lub po upływie 24 miesięcy od momentu wykreślenia kody PKD z CEIDG, poprzedzając dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Zakres wsparcia    
Za koszty, które mogą zostać objęte premią uznaje się te, które zostały poniesione w związku z realizacją inwestycji w środki trwałe i inne związane z działalnością pozarolniczą opisaną kodem PKD,na realizację, których występuje się o pomoc w jednym wniosku o przyznanie pomocy.

Pomoc przyznaje się, jeżeli biznesplan zapewnia zgodność szacunkowych wartości planowanych inwestycji w środki trwałe z cenami rynkowymi oraz przewiduje:

  • wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej 100% kwoty pomocy, w tym inwestycje w środki trwałe o szacunkowej wartości równej co najmniej kwocie stanowiącej 70% kwoty pomocy, które zapewnią uzyskanie najlepszych efektów z danych nakładów,
  • zakup wyłącznie nowych maszyn, urządzeń, środków transportu oraz wyposażenia, przy czym planowane wydatki na zakup samochodu osobowego nie mogą stanowić więcej niż 50% kwoty pomocy,
  • utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy, związanego bezpośrednio z podejmowaną działalnością pozarolniczą objętą pomocą.
  • że działalność jest dochodowa.

Wydatki nie mogą być poniesione przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy oraz nie mogą być finansowane z innych środków publicznych.

Wsparciu podlegają również operacje związane z budową, przebudową, remontem połączonym
z modernizacją, wyposażeniem lub zagospodarowaniem nieruchomości, o ile miejsce położenia tej nieruchomości znajduje się w miejscowości należącej do:

  • gminy wiejskiej lub
  • gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców, lub
  • gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tysięcy mieszkańców.

Powyższa inwestycja ta może zostać zrealizowana wyłącznie na gruntach stanowiących: własność lub współwłasność, przedmiot użytkowania wieczystego lub przedmiot dzierżawy podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy.

Wykluczenie z pomocy

Pomocy nie przyznaje się podmiotowi, który uzyskał pomoc finansową w ramach:

  • operacji typu Premie dla młodych rolnikóww ramach poddziałania „Pomoc w rozpoczęciu działalności gospodarczej na rzecz młodych rolników” objętego PROW na lata 2014-2020;
  • operacji typu Restrukturyzacja małych gospodarstww ramach poddziałania „Pomoc
    na rozpoczęcie działalności gospodarczej” na rzecz rozwoju małych gospodarstw objętego PROW na lata 2014-2020.

Zobowiązania beneficjenta

Decyzję o przyznaniu pomocy wydaje się, z zastrzeżeniem dopełnienia przez beneficjenta w terminie 9 miesięcy od dnia doręczenia tej decyzji, następujących warunków:

  1. rozpoczęcia realizacji biznesplanu;
  2. podjęcia wykonywania działalności pozarolniczej, zgodnie z danymi wpisanymi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - w przypadku, gdy ta działalność nie podlega obowiązkowi zgłoszenia do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych;
  3. złożenia wniosku o płatność pierwszej raty pomocy po spełnieniu warunku, o którym mowa w pkt 2;
  4. uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – w przypadku, gdy w związku z realizacją biznesplanu jest wymagane uzyskanie takiej decyzji zgodnie z przepisami o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

Beneficjent powinien:

  1. prowadzić działalność, co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, a w przypadku działalności, która wymaga wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół
    i placówek publicznych, co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy;
  2. zrealizować biznesplan w terminie w nim przewidzianym, lecz nie później niż do dnia upływu 2 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, jednak nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025 r., w tym:
  1. utworzyć przewidziane w biznesplanie miejsca pracy, z tym że zatrudnienie powinno nastąpić:

- do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy, a utrzymanie osiągniętego przyrostu miejsc pracy powinno nastąpić w okresie co najmniej  2 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy,

- na podstawie umów o pracę;

  1. zrealizować działania, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4;
  2. osiągnąć cele, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2; 
  1. dokonać nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy zgłoszenia
    do ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych
    i podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1, a w przypadku gdy korzysta z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633i 2212), podlegać tym ubezpieczeniom co najmniej od dnia wypłaty drugiej raty pomocy do dnia upływu terminu zobowiązania, o którym mowa w pkt 1;
  2. zaprzestać podlegania ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu określonemu                                          w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy;
  3. prowadzić działania, z tytułu których przyznano punkty, o których mowa w § 10 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia;
  4. umożliwiać przeprowadzenie przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu lub kontroli dokumentów;
  5. udostępniać uprawnionym podmiotom informacje niezbędne do monitorowania                           i ewaluacji Programu;
  6. przechowywać dokumenty związane z przyznaną pomocą co najmniej do dnia upływu 5 lat od dnia wypłaty pierwszej raty pomocy, a w przypadku działalności, która wymaga wpisu
    do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną
    do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych, co najmniej do dnia upływu 3 lat od dnia wypłaty drugiej raty pomocy;
  7. uzyskać nie później niż do dnia złożenia wniosku o wypłatę drugiej raty pomocy wpis
    do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną
    do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek publicznych, jeżeli prowadzenie działalności pozarolniczej, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 5, wymaga takiego wpisu;
  8.  osiągnąć przychody z tytułu prowadzenia działalności, w wysokości nie mniejszej niż wydatki poniesione na utrzymanie utworzonych miejsc pracy takie jak wynagrodzenia pracowników i składki z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, w tym opłacane za osobę, która otrzymała pomoc i podjęła we własnym imieniu działalność pozarolniczą, w każdym roku podatkowym następującym po roku złożenia wniosku o płatność pierwszej raty pomocy, , kończącym się w okresie, o którym mowa w pkt 1 lub w pkt 2 lit. a tiret pierwsze, w przypadku zatrudniania pracowników;
  9. przekazywać dyrektorowi oddziału regionalnego Agencji informacje o osiągniętych przychodach, o których mowa w pkt 10, za każdy zakończony rok podatkowy, w terminie 30 dni od zakończenia roku podatkowego, na formularzu udostępnionym przez Agencję.

Szczegółowy wykaz działalności pozarolniczych, w zakresie, których może być przyznana pomoc, określa załącznik do rozporządzenia.

Pomoc jest przyznawana, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 4 punkty.

   Informacje na temat poddziałania "Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 udzielane są w punktach informacyjnych w siedzibach biur powiatowych i oddziałów regionalnych ARiMR, oraz na stronie https://www.gov.pl/web/arimr/premie-na-rozpoczecie-dzialalnosci-pozarolniczej

Piotr Zielenkiewicz